A farkasember-hiedelem eredetére mely szerint némelyik ember képes magára ölteni egy állat, többnyire farkas formáját soha nem sikerült kielégítő magyarázatot találni. Hérodotosz, a Kr. e. 5. században élt görög történetíró szerint a görögök és a szkíták, akik a Fekete-tenger partján telepedtek le, az ottani őslakókat varázslóknak tartották, akik minden évben néhány napra farkassá változtak. Megemlít egy népcsoportot amelynek tagjai akaratlagosan farkassá tudnak változni, és éppen olyan könnyedén vissza is tudnak alakulni, amikor csak akarnak. Századokkal Krisztus születése előtt a farkasember-démont olyan embernek tekintették, akit természetellenes módon megszállt az emberhús iránti éhség, és aki mágia segítségével megvadult farkassá tud változni, hogy könnyebben tudja csillapítani szörnyű étvágyát. Az ókori bölcsek szerint az átalakulással a farkasember a farkas erejét és ravaszágát ölti magára, jóllehet hangja és szeme továbbra is emberi marad. A római kori irodalomban is varázslat művének tartották az ember farkassá változását. A Kr. e. 1. században élt Virgilius volt az első latin költő, aki említést tett a babonáról. Pertonius, aki Kr. u. 54-68 között Néró udvarának szórakoztatásáért volt felelős, egy jó kis farkasember-történetet mesél el Saryricon című szatirikus verses regényében. Bizonyos görög és római tradíciók szerint az embernek farkassá való átalakulása egy istennek bemutatott emberáldozat miatti büntetés. Plinius (Kr. u. 62-113) szerint az ilyen alkalmakkor az áldozatot egy tó szélére vitték, majd miután átúszott a túlpartra, farkassá változott. Ebben a formájában járta kilenc évig a vidéket farkasember-társaival együtt. Ha ez alatt az idő alatt megtartóztatta magát az emberhúsevéstől, akkor visszanyerhette eredeti formáját, ami nem mentesült az öregkori romlástól. Ovidius (Kr. e. 43- Kr. u. 18) Metamorphoses című elbeszélő költeményében feljegyzett egy olyan alakváltozást, amely egy bűn megtorlásaként történt. A költeményben megemlékezik egy legendáról, amelyben rejtélyes alakváltozások szerepelnek a teremtés idejétől kezdve egészen Julius Caesar koráig. Ovidius elmeséli, hogy Arcadia mitikus királya, Lycaon úgy tette próbára Jupiter mindentudását, hogy egy tál emberi húst tett elé, amely bűnért azonnal farkassá változott, és pásztorkodó alattvalói rémületének forrása lett mindörökre.
Az alakváltozások előidézésére használt módszerek különfélék voltak. Néha az átváltozás spontán módon, irányíthatatlanul következett be, máskor például a norvég és izlandi sagákban leirt átalakulások esetében egy valódi farkasbőr felöltésével történt. De számos esetben csak egy varázslatra volt szükség, ami nem okozott változásokat az emberi testben, csak a szemtanúkat késztette arra hogy azt képzeljék: igazi farkast látnak. Néhány átváltozott ember azt állította hogy csak bizonyos növények, például mérgező sisakvirág vagy bürök segítségével tudnak visszaváltozni, illetve úgy, hogy különböző növényi kenőcsökkel kenik be testüket.
library.thinkg.orguest./COO6250/far.htmFARKASEMBER A hétköznapok embere valamilyen külső behatásra átalakul farkassá. Ilyen inger lehet: a veszélyes környezet, erős rosszullét vagy a telehold fázisának közeledése. A farkasember éles hallással és szaglással rendelkezik, jól tűri a fájdalmat sőt vannak olyan feljegyzések, melyek szerint csupán ezüstből készült lövedékkel lehetett megállítani bizonyos példányait. Nem feltétlen közveszélyes... forester.fw.hu
|